DN2 sursa imaginii Hotnews.ro
sept. 02, 2021
Posted by: Editor

De ce ai nevoie de conducere defensivă

În România se moare pe capete din cauza accidentelor rutiere. Nu trece săptămână fără măcar un accident grav. Că nu degeaba suntem noi țara șmecherilor de la volan care o iau pe contrasens pe autostradă sau a meltenilor care circulă ca pașa prin comune. O spun și alții. Suntem fruntași și în UE la numărul de morți în urma accidentelor rutiere.

curs de conducere defensivă
București

Dacă nu mă crezi, aruncă un ochi aici. Numarul persoanelor decedate anual poate fi comparat cu disparitia unei comune mari de pe harta, scrie și pe pagina de Facebook a Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație.

Ok, și acum ce dracu facem? Murim în conservele noastre, loviți de un cretin intrat pe contrasens? Ne bușim în lanț unii de alții pe autostradă? Odată pornit la drum, nu poți evita ghinionul. De atâtea ori oameni care circulau corect au murit din cauza unui idiot scăpat de sub control, pe contrasens. Sau pietoni care traversau corect au fost loviți de un șofer netatent.

Da, sună cinic dar poți măcar să scapi cu viață dintr-un accident datorită reflexelor sau a unei minime pregătiri. Iar minima pregătire pe care o poți face este un curs de conducere defensivă. Fix asta am făcut și eu.

Care-i treaba cu conducerea defensivă

Conducerea defensivă e o chestie de care auzi în treacăt la școala de șoferi. Adică știi ceva, dar nu știi ce trebuie. Mai tare te încurcă, glumește Adrian Grigore, instructor de conducere defensivă și pilot de raliu, profesorul meu timp de cîteva zile.

curs de conducere defensivă
Adrian Grigore
Adrian în concurs

Eu am carnet din 2009 și circul prin haosul din București, ceea ce ar trebui să mă pregătească pentru orice, nu?. Ei bine, un curs de conducere defensivă m-a făcut să înțeleg că mulți dintre noi rămânem blocați la ce am învățat la școală. Sau, mai rău, ne dăm lei paralei pe șosea de parcă ar fi ultimul drum. Or, fix asta face un curs de conducere defensivă: te învață să supraviețuiești unei situații limită și să eviți un pericol. Un fel de mindfulness dacă vrei. Dar la volan.

Adrian Grigore

Experiența mea

De la început, Adrian mi-a explicat cam ce etape ar trebui să aibă un curs de conducere defensivă. Evident, poate avea diverse grade de dificultate și poate fi adaptat în funcție de programul fiecăruia. Dar chiar și așa, un curs de conducere defensivă ar trebui să cuprindă măcar o ședință pe autostradă sau pe un drum național. Lumea nu știe să frâneze, spune Adrian.

Adrian Grigore

Cu câteva zile înainte de curs fusese o ciocnire în lanț pe autostradă, cu zeci de oameni prinși. Se putea evita, spune el. Nu conduci in afara orașului, nu te învață nimeni să faci o depășire corectă. Pardon! Nu te învață nimeni să depășești. Nu conduci pe autostrada, macar 20 km până la prima iesire.

Și mai e o chestie, conștientizată odată cu acest curs de conducere defensivă: nici măcar nu ținem mâinile corect pe volan. 10 și 10 minute, știam eu la școală. Și deseori cu o singură mână, sus pe volan. Șmecherește. Atât de șmecherește încât nu mai poți controla mașina dacă se întîmplă ceva rău. Poziția corectă este 9 și un sfert, acolo unde ai acele scobituri în volan. De aia le ai acolo.

Adrian Grigore

Și poziția corpului la volan e importantă. Nici prea apropape dar nici prea departe. Cît două palme, explică Adrian.

curs de conducere defensivă
Adrian Grigore

De ce ai nevoie de un curs de conducere defensivă

O primă problemă de rezolvat ar fi mentalitatea românului. Păi ce, eu am carnet de 20 de ani, ce să mă mai învețe ăsta? „De multe ori totul începe de la școala de șoferi”, spune Adrian. „Nu am nimic cu școlile de șoferi, dar ăsta e adevărul. Instructorii, în marea lor majoritate, nu sunt de carieră. Sunt persoane care în lipsă de altceva s-au facut instructori. Nu îți explică nimeni dinamica traficului și ce înseamnă să te adaptezi ți să anticipezi.”

curs de conducere defensivă
București

Șoferul român își iubește mașina. Cu toate acestea, îi folosește aiurea dotările. „Șoferii scot mașina pe liber direct din treapta a 4 a cu 150 de m înainte să se oprească la semafor sau la stop. Cei mai mulți nu știu că trebuie să debraiezi între viteze ca să poți folosi frâna de motor”, spune Adrian.

curs de conducere defensivă
Adrian Grigore

Mai sunt câteva detalii care pot face diferența în cazul unui pericol în trafic. „Privirea e în dreapta. Prima dată în dreapta și foarte mult timp în dreapta, când noi avem prima oară treabă cu mașinile care vin din stânga, indiferent dacă traversăm drumul sau facem dreapta. E o boală generală a românului.” Și mai sunt, oho. Iată o mică listă:

  • Nu realizeaza distanța pe care o pargurg când se uita o secundă în telefon.
  • Nu poartă centură, mulți își țin copii pe scaunul din față.
  • Habar nu au să parcheze decent, într-un timp rezonabil.
  • Nu cunosc reacțiile mașinii.
  • Îi învață și pe alții prost de la început.
  • Se cred piloți de curse., dar habar nu au pe ce lume trăiesc.
  • Sunt părinți care-și trimit copii la moarte când le dau pe mână o mașină puternică, ei nefiind pregătiți pentru asta.
  • Nu știu că se poate scăpa cu viață dintr-un scenariu posibil fatal ieșind de pe drum în stânga sau dreapta pentru a scăpa de o ciocnire frontală cu o mașină scăpată de sub control, pe contrasens.

București

Adrian a încercat deja să schimbe ceva. A făcut cursuri în școli, Ora de Educație Rutieră. Poate și de acolo salvăm ceva, mai speră el.

București

Mie îmi este foarte clar că un curs de conducere defensivă îți deschide ochii și că te poate salva dintr-o situație limită. Problema ar fi că deocamdată tot cei responsabili la volan și atenți la ceilalți aleg să le facă. Melteanul care o ia pe contrasens pe autostradă sau care îți dă flashuri și claxoane aiurea pare că știe el mai bine ce are de făcut.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.